To Good To Go

Actimel on usein Too Good To Go!

Oletko utelias kuulemaan uudesta logosta Actimel-paketeissa? Se kertoo yhteistyöstämme Too Good to Go’n kanssa ja edustaa ”Usein hyvää jälkeen” -merkintää ruokahävikkiä vastaan.

Tutustu, miten Danone tekee yhteistyötä Too Good To Go’n kanssa kannustaakseen asiakkaita liittymään taisteluun ruokahävikkiä vastaan.

Sukella tarinaan nyt!

YLI 1/3 RUOASTA PÄÄTYY HÄVIKKIIN*

YMPÄRISTÖ

Ruokahävikki on vastuussa 10 %:sta kasvihuonepäästöistä (se on enemmän kuin koko ilmailualan).

SOSIAALINEN

Haaskaamme 2,8 miljardia tonnia ruokaa vuosittain samaan aikaan, kun 828 miljoonaa ihmistä näkee nälkää joka päivä.

TALOUDELLINEN

Ruoan haaskaus maksaa 1,2 biljoonaa dollaria vuodessa.

Löydä ”Too Good To Go”: Haasta parasta ennen -päiväys!

Olemme ylpeitä Danonella, että saamme tehdä yhteistyötä yhteiskunnallisen yrityksen, Too Good To Go’n kanssa. Haluamme korostaa, että monet ruoat säilyvät asianmukaisesti säilytettyinä turvallisina ja herkullisina myös parasta ennen -päiväyksen jälkeen.

Kannustamme kuluttajia luottamaan aisteihinsa – katsomaan, haistamaan ja maistamaan – haluamme näin vähentää ruokahävikin määrää ja edistää vastuullisia kulutustottumuksia.

 NÄYTTÄÄ SUUNTAA

Pyrimme nyt jakamaan tietoa asiakkaillemme ruokahävikin vähentämisestä. Meidän on ilo kertoa, että Actimel, yksi johtavista brändeistämme Pohjoismaissa, on ensimmäinen Danone-brändi, jolla on Usein hyvää jälkeen -merkintä.

Laadukkaista jogurttituotteistaan tunnettu Actimel on ryhtynyt toimeen auttaakseen vähentämään ruokahävikkiä. ”Usein hyvää jälkeen” -ajattelutapaa tukeva Actimel auttaa kuluttajia tekemään vastuullisia valintoja samalla, kun he nauttivat suosikkituotteitaan.

Miksi ”Too Good To Go”?

Ruokayhtiönä ymmärrämme, kuinka tärkeää on puuttua ruokahävikkiin. Taloudellisesta, eettisestä tai ympäristön näkökulmasta ruokahävikki ei ole hyväksyttävää. Noin kolmasosa kaikesta maailmassa tuotetusta ruoasta menee hukkaan. Ruoantuottajana olemme asettaneet selkeät tavoitteet, jotta voimme tehdä osamme ruokahävikin vähentämiseksi toimitusketjun kaikilla osa-alueilla. Huomattava osa ruokahävikistä aiheutuu kuitenkin kotitalouksissa.*  
*Food Waste Danone & Too Good To Go 2022  

”Too Good To Go:n ’Usein hyvää jälkeen’ -aloite kohtaa täydellisesti Danonen vision: One Planet. One Health kanssa. Ruokahävikki ei ole hyväksyttävää meille. Siksi Danone on asettanut maailmanlaajuiseksi tavoitteekseen puolittaa ruokahävikki koko toimitusketjussaan vuoteen 2030 mennessä. Uusi ’Usein hyvää jälkeen’ -kampanja on tärkeä osa työtämme ruokahävin vähentämiseksi.”

– Susanne Knittel, Danone Corporate Affairs Nordics and Baltics

”Parasta ennen” vai ”viimeinen käyttöpäivä”?

Tiedätkö, mitä eroa on parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä -merkinnöillä? Monet eivät tiedä.

Yhteistyöllä Too Good to Go’n kanssa haluamme painottaa, että parasta ennen -merkityt tuotteet ovat usein täysin syöntikelpoisia ja voidaan nauttia myös päiväyksen jälkeen. Kannustamme sinua katsomaan, haistamaan ja maistamaan tuotetta, jotta voit päättää, soveltuuko se käytettäväksi. Viimeinen käyttöpäivä -merkintä on kuitenkin elintarvikkeen turvallisuuden kannalta ratkaiseva ja osoittaa, milloin tuotetta ei tule enää käyttää.

KYSYMYKSET & VASTAUKSET

1. Voitteko taata, että tuote on syöntikelpoinen myös parasta ennen -päiväyksen jälkeen?

Parasta ennen -merkintä takaa, että tuotteen ominaisuudet säilyvät ilmoitettuun päivämäärään asti. Mutta se ei tarkoita, että tuote muuttuisi heti sen jälkeen syöntikelvottomaksi. Usein hyvää jälkeen -merkintä kannustaa arvioimaan aistein: katsomaan, haistamaan ja maistamaan, onko tuote vielä syötävä.

2. Miksi elintarvikkeessa lukee parasta ennen, jos tuotetta voi käyttää vielä päivämäärän jälkeen?

Parasta ennen -päiväys on ohje kuluttajille. Se takaa, että tuote säilyttää makunsa, ulkonäkönsä, hajunsa, koostumuksensa ja ravintoarvonsa mainittuun päivämäärään asti. Tietyt ominaisuudet, kuten vitamiinit ja antioksidantit, voivat kuitenkin vähentyä ajan myötä. Katso, haista ja maista -testi voi auttaa määrittämään, onko tuote vielä syöntikelpoinen parasta ennen -päiväyksen jälkeen, vaikka sen laatu voi vähitellen heikentyä.

3. Mitä eroa on parasta ennen and viimeinen käyttöpäivä -merkinnöillä?

Parasta ennen -merkittyjä tuotteita on turvallista nauttia myös päiväyksen jälkeen, mutta tuotteen maku ja haju ovat saattaneet heikentyä tai koostumus muuttua. Viimeinen käyttöpäivä -merkittyjä tuotteita ei ole turvallista syödä päiväyksen jälkeen.

4. Eikö ole kuluttajan kannalta hämmentävää, ettei pakkausmerkintöihin voi luottaa?

Kuluttajana voit luottaa elintarvikkeissa oleviin merkintöihin. Parasta ennen -päiväys ja viimeinen käyttöpäivä on määritelty EU:n elintarviketietoasetuksessa. Haasteena on kuitenkin ymmärtää näiden kahden ero. Monet ihmiset eivät tiedä sitä. Vapaaehtoisen Usein hyvää jälkeen -merkinnän on tarkoitus selventää tätä kuluttajille. Kyseistä merkintää käytetään vain parasta ennen -päiväyksellä merkityissä tuotteissa mutta ei tuotteissa, joissa on viimeinen käyttöpäivä.

VARMISTETAAN YHDESSÄ, ETTÄ JOKAISELLA SIEMAUKSELLA ON VÄLIÄ – MYÖS PARASTA ENNEN -PÄIVÄYKSEN JÄLKEEN!

 

LIITY MUKAAN!

Välttämättömät evästeet
Ne ovat välttämättömiä verkkosivuston toimivuuden kannalta, eikä niitä voida kytkeä pois. Ne kytkeytyvät päälle yleensä tehdessäsi yksilöllisiä toimenpiteitä (esim. yksityisyysasetusten määrittäminen, sisäänkirjautuminen, lomakkeiden täyttäminen jne.) Voit asettaa selaimesi estämään tai ilmoittamaan sinulle näistä evästeistä, mutta jotkin sivuston osista eivät tällöin toimi.
Analyyttiset evästeet
Keräävät meille tietoa siitä, kuinka nettisivujamme käytetään. Nämä evästeet näyttävät meille esimerkiksi suosituimmat ja vähiten suositut sivumme sekä sen, miten käyttäjät liikkuvat sivustollamme. Tämän perusteella voimme kehittää verkkosivujemme sisältöä ja toimivuutta. • Jos et salli näitä evästeitä, emme tiedä, milloin olet käynyt sivustossasi, emmekä näin voi kehittää nettisivujemme käyttökokemusta.
Actimel käyttää evästeitä tällä verkkosivustolla. Hyväksyessäsi evästeet voimme mitata ja analysoida verkkosivuston käyttöä (analyyttiset evästeet), tarjota räätälöityä sisältöä (personointievästeet) ja esittää kohdennettuja mainoksia ja tietoja käyttökokemuksen parantamiseksi (evästeiden kohdistaminen).